maandag 27 juni 2016

Vechtloop 2016

Gisteren werd onder goede weersomstandigheden de jaarlijkse vechtloop gelopen. Ik deed er voor het eerst aan mee en zou ongetraind de 15 km gaan lopen. Een half uur per 5 km dat moet toch wel mogelijk zijn. Toch!
Tenslotte: "nothing beats a fit body".
Tijdens het (warm) lopen naar het parcours (verzamelen bij Manege Blijenberg) voelde ik me in ieder geval goed, nergens last van! Voor de start nog met een aantal bekenden gesproken, waaronder iemand die vroeger bij mij in de bibliotheek kwam (zie foto!).
Eerst nog even naar de scholieren gekeken en dan verzamelen bij de start. Ik stond ergens achteraan, dus dat zal in het begin wel dringen worden!
Om 12.00 uur vertrokken eerst de 5 km lopers en 3 minuten later de 15 en 21 km lopers. Er deden 80 mensen mee bij de 15 km loop.
Zoals gezegd waren de eerste 3 km wel mooi door het centrum van Weesp, maar erg druk. Heb daarom in het begin aardig de sokken er in gezet (om de termen van Hans maar te gebruiken!). Gevolg was wel dat ik de eerste 5 km al in 4.30 liep. Kwam toen achter een tweetal lopers die een lekker tempo hadden die ik tot 10 km aardig kon volgen (toen is de bovenstaande foto ook genomen!).
Op de hardslag van mijn polar liep ik constant op 100%, maar kon nog rustig
met verschillende mensen praten. Klokte eerst na 5 km, daarna na elke km, zodat ik een beetje het verloop in de gaten kon houden. Moet zeggen dat de eerste 10 km eigenlijk best wel aardig ging. De eerste 5 km liep ik in 22.30 sec en de tweede in 23.30 sec, dus de eerste 10 km ging dus in 46 minuten! Dit had ik niet verwacht. Wilde aankomende vakantie gaan trainen om op 4 september tijdens de BTML Loop zo rond de 45 minuten te lopen!
Na die 10 km kon ik merken dat ik dus niet getraind had. Het tempo kon ik niet meer volgen en per km ging ik langzamer lopen. De laatste 1 1/2 km waren echt zwaar. Op karakter met zere bovenbenen, maar zonder te kruipen kwam ik dik binnen de opgegeven tijd van 1.23.00 sec binnen. Werd in het laatste stuk wel voorbij gelopen door de nummer 3 van de dames, maar dat mocht de pret niet drukken. De tijd voor mijn eerste 15 was fantastisch: 1 uur, 12 minuten en 47 seconde! 

Waarschijnlijk komt het door dat snelle kapsel dat ik zaterdag even heb laten knippen!

De laatste 5 km gingen dus in bijna 27 minuten, een groot verval!
Hier nog even een verslag in het WeesperNieuws!
Volgend jaar ga ik uiteraard hard en zwaar trainen en dan wil ik of de 15 km (maar dan tempo blijven volhouden!) of de 21 km gaan lopen. Maar dat zien we dan wel weer. Nu eerst even lekker fietsen in de Zwitserse Alpen!




1 opmerking:

Unknown zei

Nog wat meer foto's van de Vechtloop

http://www.kriskrasfoto.nl/KISS/2_1_0/SearchFilesDetails2010.php?ID=70&Startnr=03048&action=search&esID=153&SearchMode=1